Electric vehicles in Lebanon

vegojimbo

vegojimbo

Legendary Member
Electric vehicles are being touted as the future of transportation. Lebanon, a country without any native car companies or vehicle industrial plants, relies on importing all of the needs of its transportation sector. We lebanese can not function or do any of our daily activities without our cars. We have no metro or trains. Our buses are very few, overcrowded, and not comfortable one bit. Wherever you go on the roads, you see cars mostly with one driver and very few passengers if any. We like to boast about our cars, and we have it all. From the Kia Picantos and Huyndai i10s to the Corvettes, Ferraris and Mercedes G-Class SUVs. What we don't see are electric vehicles.

So I opened this thread to talk about the presence of electric vehicles in Lebanon, the infrastructure needed, where and how to maintain them, and to follow up on any regulations by the government about helping EVs become viable in Lebanon. Let's start.

1- I recently read an article claiming there's a proposal in the 2019 budget about exempting the electric vehicles from import custom taxes. Any validity to that? If anyone can manage to find the article and post it, it would be nice as I can't seem to find it anymore

2- I haven't see EVs in Lebanon, but maybe they exist. Some have claimed to have seen a Tesla in Lebanon. I also read about a car brand introducing an EV in Lebanon (Was it Chevrolet with the Bolt EV, don't recall exactly)

3- let's say on manages to bring an EV to Lebanon, where to fix it if something goes wrong? Tesla for example has no service centers in Lebanon, and just announced few days ago that it will close most of it stores and move all of its sales to online. Lebanon is not on the radar, as the crucial Tesla app needed to operate a Tesla vehicle isn't available to us. So how can we make ourselves heard and known to have Tesla allow us to be customers?

4- How even one can get to import a new car with the manufacturer having no presence in the country to begin with? Tesla, the Number 1 electric car brand in the World, sells it cars online and requires many documents and verifications to allow you to buy a car. To make matters worse, you can't just go to Tesla dealership, buy the car and ship it overseas. The car is custom built more or less, so you may wait weeks to months to receive your car. so you to have to fly on a moment's notice to the nearest Tesla center to receive your car (the closest service/delivery center is in Italy as I recall)

5- EVs need a lot of electricity. In Lebanon we suffer from intermittent power which can harm the vehicles or at least increase their charging times. We also have low amperage infrastructure. In our homes, our circuits can withstand 20 or 30 amps on average, while in the US, it may rise to 200 amps for the main circuit coming into the house. So with all the appliances in our homes, how can we charge our cars effectively? Since very few Lebanese have garages and there are no EV charging stations in Lebanon, that will be a problem for most.

This thread is open to include any information or news about electric cars in Lebanon. Also, if you happen to own or see an EV in Lebanon, take a pic and post it here.
 
  • Advertisement
  • vegojimbo

    vegojimbo

    Legendary Member
    تمّ اليوم في وزارة البيئة الاعلان عن استضافة بيروت معرض ®e-MotorShow الأول في الشرق الأوسط للسيارات الكهربائية والهايبريد من 11 حتى 15 نيسان/أبريل 2019 في الفوروم دو بيروت وذلك في خلال مؤتمر صحافي عُقد في وزارة البيئة برعاية الوزير فادي جريصاتي وحضور المدير التنفيذي لشركة e-EcoSolutions جيلبير تيغو، ومديرة التسويق ومبيعات التجزئة في "ميدكو" ميشيل شماس غرزوزي، وحضر الداعمين لهذا الحدث.

    وقال الوزير جريصاتي " يسعدني أن أحتفل معكم بإفتتاح المعرض الاول للسيارات الكهربائية والهجينة كخطوة مميزة منظمة من شركة e-EcoSolutions لتعزيز الممارسات والسلوكيات والتوعية البيئية حول استعمال طاقة نظيفة في قطاع النقل والتي تلقى منا كل ترحيب ودعم وتشجيع".

    وأكد وزير البيئة " أن تلوث الهواء الناتج عن قطاع النقل يُعتبر المصدر الرئيسي لتلوث الهواء في المدن وهو يستهلك أكثر من 40 في المئة من النفط المستخدم ويتسبّب ب 23 في المئة من انبعاثات الغازات الدفيئة.لذلك ، يمثّل التخطيط السليم في الادارة البيئية أهمية قصوى نظراً الى ما ينطوي عليه من حفظ للموارد وترشيد للاستهلاك.وفي ظل التلوث البيئي المتصاعد والتوجه نحو الطاقة البديلة، سعت الحكومات وشركات تصنيع وتطوير السيارات الى ايجاد بديل آمن لسيارات تعتمد على المشتقات البترولية الى سيارات هجينة تستهلك وقوداً أقل، ثم الى سيارات كهربائية بالكامل تسهم في الحفاظ على البيئة من خلال خفض آثار الكربون الناجم عن وسائل النقل".

    وقال " أما في لبنان، وفي اطار تنفيذ اتفاقية الامم المتحدة الاطارية بشأن تغيّر المناخ، التزم لبنان طوعاً بزيادة الاعتماد على الطاقة المتجددة بنسبة 12 في المئة بحلول العام 2020 وتخفيض انبعاثات الغازات الدفيئة الى 30 في المئة بحلول العام 2030 ، ويتم التعاون مع وزارة الطاقة والمياه لتمهيد الطريق نحو استخدام الوقود البديل في قطاع النقل.وفي اطار تشجيع الجمهور على استخدام السيارات الهجينة والكهربائية في لبنان بما يسهم في الحفاظ على البيئة، تضمن قانون الموازنة العامة لعام 2018 ، وبناء لاقتراح وزير البيئة السابق طارق الخطيب تحفيزات بيئية تتعلق بإعفاء السيارات الجديدة غير الملوّثة للبيئة من بعض الرسوم إذ خُفّضت الرسوم الجمركية على السيارات الخصوصية الهجينة ( Hybrid) بحيث اصبحت 20 % فقط وعلى السيارات العمومية أصبحت 10 % فقط ، كما أعفيت السيارات العاملة على الكهرباء ( EV ) كلياً من الرسوم الجمركية".

    ولفت الى " أن وجود البنية التحتية الضرورية والمتمثلة في محطات الشحن اللازمة لتزويد السيارات الكهربائية بالطاقة وتوزيعها في مختلف المناطق اللبنانية فضلاً عن التوعية هم الاساس في تسريع انتشار هذا النوع من السيارات لما له من اهمية في دعم مبادرات النقل المستدام وخفض تلوث الهواء وحماية البيئة".

    وختم " إن مواجهة تلوث الهواء هو التحدي المشترك لنا جميعاً ، وإن التزامنا ضمان بيئة آمنة ونظيفة وصحية يترافق مع عزمنا واصرارنا على ضمان تحقيق نمو اقتصادي مستدام.ولا يسعني أخيراً إلا أن أتوجّه بالتحية الى منظمي المعرض شاكرين اهتمامهم ومبادراتهم التوعوية التي تسلّط الضوء على فائدة هذا النوع من المركبات لنتمكّن من الوصول الى الهدف المنشود وهو حماية البيئة وتأمين استدامة مواردها الطبيعية".

    ولفت المدير التنفيذي لشركة e-EcoSolutions جيلبير تيغو الى " أن إعفاء الحكومة اللبنانية السيارات الكهربائية من الرسوم الجمركية بنسبة 100% يشكّل نقطة تحوّل في مجال مركبات النقل غير الملوّثة للبيئة في البلاد، وحان الوقت للبدء بتطوير البنية التحتية الضرورية واتّخاذ الإجراءات القانونية المناسبة لتصبح حلول النقل النظيفة المراعية للبيئة جزءاً لا يتجزأ من السوق اللبنانية. وبالتالي يؤمّن ®e-MotorShow فرصة فريدة للبنان لإشراك القطاع العام والخاص في عملية التحوّل هذه، التي يشتمل تأثيرها الإيجابي على الصحة، البيئة والاقتصاد، في حال تطبيقها بالشكل المناسب".
    كما شكر تيغو وزير البيئة على رعايته بالإضافة إلى الشركات الراعية.

    من جهتها، أعلنت مديرة التسويق ومبيعات التجزئة في "ميدكو" ميشيل شماس غرزوزي " أن الشركة "تفتخر بأن تكون الراعي الرئيسي لمعرض ®e-MotorShow الأول في الشرق الأوسط، الحدث الفريد من نوعه الذي يتمحور حول السيارات الكهربائية والهايبريد".وقالت " اخترنا رعاية هذا المعرض المبتكر المتخصّص بالمركبات الكهربائية وتشجيعه بما أنّ "ميدكو" رائدةً في مجال أجهزة شحن المركبات الكهربائية، حيث قمنا بتركيب أول شاحن في شهر فبراير من سنة 2018 في "ميدكو" وسط بيروت، ثمّ في "ميدكو" الدورة، الشياح، وفي فينيسيا الأونيسكو. كما طرحت "ميدكو" هذه الخدمة المراعية للبيئة من خلال تأمين أجهزة شحن المركبات الكهربائية في مواقف ABC وأسواق بيروت. وتؤمن "ميدكو" بأنّها تستطيع جعل لبنان أكثر مراعاةً للبيئة والمساعدة على تخفيض انبعاثات ثاني أكسيد الكربون وحمل شعلة الانتقال من السيارات العاملة بالبنزين إلى السيارات الكهربائية. حظاً موفقاً وتهانينا لرواد السيارات الكهربائية!".
    Source: Tayyar.org

     
    vegojimbo

    vegojimbo

    Legendary Member
    Too bad Tesla is not participating in the motor show. Would have loved to test drive a Model 3 or a Model S.
     
    Libnene Qu7

    Libnene Qu7

    Super Ultra Senior Member
    Orange Room Supporter
    I think this is a great opportunity for local talent and entrepreneurship to shine. Importing EV's and having their taxes waived is great, but why don't we think beyond importing? I'm sure we have local talent that is capable of making something suitable for our local market and requirements.
     
    vegojimbo

    vegojimbo

    Legendary Member
    I think this is a great opportunity for local talent and entrepreneurship to shine. Importing EV's and having their taxes waived is great, but why don't we think beyond importing? I'm sure we have local talent that is capable of making something suitable for our local market and requirements.
    I would love it if local talent can build an EV, but realistically it is very difficult and expensive to build an EV. Sure Lebanon does not need electric cars with 200+ miles of range since Lebanon is a small country, but electric cars need batteries and electric motors, which are difficult to procure and very expensive if not bought in quantity.
    I don't think we can build an EV in Lebanon, but we can have engineers working in the field. We can train mechanics to fix electric vehicles if they malfunction. The infrastructure for EVs is almost absent, so we can innovate there, and have many jobs in installing charging stations, maintaining them, and procuring income to the state. Heck, private institutions can take the initiative and build such stations, and make money out of it. The problem lies with Lebanon not having 24/7 electricity. We also can have more jobs for electric technicians who install new wiring and solutions for home parking and garages for EVs to charge themselves over night.
    The state can also help by lowering electricity rates at night so ppl can charge their electric cars at night, or offer special electricity packages for a family who owns an EV. It can also provide discounted rates for private businesses who will build electric charging stations. we can even go further and have the state buy a few hundred electric buses. That way, the government helps the environment, and it boosts the public transportation sector and might even decrease traffic. China is using EV buses and Shenzen, a chinese city, has 100% EV buses now.
     
    Last edited:
    Top