Gebran Bassil - Head of FPM, Leader of the Strong Lebanon Bloc and Former Minister of Foreign Affairs

HmsBThn

Legendary Member
the shiites were eradicated from kesrwan and jbeil by the sunni mamalik and they mostly relocated to the relatively remote bikaa and hermel, then the ottomans continued the campaign against all minorities and imported sunnis from around their empire and settled them in the Lebanese cities after forcing the local population to flee towards the mountains.

No not according to manifesto. It was maronites
 

Dark Angel

Legendary Member
You're an amateur historian now, too?
you do not understand english fhemna, but you do not understand arabic either? walaw this is the language of the quran my friend, you cannot keep counting on maronites to explain it to you.

the text is simple, it tells you churches and monasteries were destroyed in kesrwan when the mamalik attacked; what can we conclude from that ya shattour? were there monestaries and churches in kesrwen when the mamalik attacked or not?
 

HmsBThn

Legendary Member
@Dark Angel

Last time I checked Qannoubine and Ehden were not located in Keserwan.

My argument was that there was no Maronite presence in Keserwan prior to 1600.

Yes they were.
Keserwan was much much bigger than what it is now, and the qada's were later divided by the Ottomans in the late 1800s.
 

Dark Angel

Legendary Member
No not according to manifesto.

Did you read the quotes he pasted by this internet Hussein scholar.
He says the Crusaders drove out the Shiites. Te3teer
indeed. there is more to it actually, the reason or the pretext why the mamalik attacked the shiites was because they didnot fight the Crusaders.

استكمل المماليك عمل السلاجقة والأيوبيين في مواجهة الصليبيين، وحكموا مصر وبلاد الشام من القاهرة. ومع بدء عهدهم في 1250، وخصوصاً بعد سقوط بغداد بأيدي المغول في 1258، أصبحت القاهرة عاصمة سلطنة تضم مصر وكامل بلاد الشام، وكذلك مركز خليفة المسلمين. وقد هزم المماليك المغول مرّة أولى عام 1260 في عين جالوت. أدخلت الحقبة المملوكية تغييرات هامة على الخريطة المذهبية للبنان. كان السلطان المملوكي بيبرس، على خلاف سابقيه من السلاجقة والأيوبيين، يشك في ولاء أمراء الغرب الدروز، فسجن البعض منهم في القاهرة، وجرد نائبه في دمشق حملة عسكرية خربت ديارهم في منطقة الغرب (المصدر نفسه: 124). كان الأمر كذلك بالنسبة الى السلطان قلاوون الذي استعاد طرابلس من الصليبيين. عادت المياه إلى مجاريها بين السلطنة وأمراء الغرب في عهد الأشرف خليل، ابن قلاوون، الذي استعاد صور وصيدا وبيروت وجبيل، مستكملاً سيطرة المماليك على بلاد الشام. وقد استعان هذا الأخير بهم في الحملات العسكرية الثلاث التي جردها ضد أهل كسروان الشيعة. كان مأخذه على هؤلاء أنهم لم يتصدّوا للوجود الصليبي، وأنهم كانوا معادين للسلطنة التي كانت تخوض حرباً أخرى في سوريا ضد المغول. وقد أخفقت الحملة الأولى على كسروان في 1291، وكانت الثانية محدودة الأثر. لكن الثالثة التي حصلت عام 1305، بعد خروج الصليبيين نهائياً من الشرق، وكانت أهم معاركها التي حصلت في نابيه ــ المتن، قد أدت إلى تدمير الحضور الشيعي في كسروان (المصدر نفسه: 143).
 

HmsBThn

Legendary Member
indeed. there is more to it actually, the reason or the pretext why the mamalik attacked the shiites was because they didnot fight the Crusaders.

استكمل المماليك عمل السلاجقة والأيوبيين في مواجهة الصليبيين، وحكموا مصر وبلاد الشام من القاهرة. ومع بدء عهدهم في 1250، وخصوصاً بعد سقوط بغداد بأيدي المغول في 1258، أصبحت القاهرة عاصمة سلطنة تضم مصر وكامل بلاد الشام، وكذلك مركز خليفة المسلمين. وقد هزم المماليك المغول مرّة أولى عام 1260 في عين جالوت. أدخلت الحقبة المملوكية تغييرات هامة على الخريطة المذهبية للبنان. كان السلطان المملوكي بيبرس، على خلاف سابقيه من السلاجقة والأيوبيين، يشك في ولاء أمراء الغرب الدروز، فسجن البعض منهم في القاهرة، وجرد نائبه في دمشق حملة عسكرية خربت ديارهم في منطقة الغرب (المصدر نفسه: 124). كان الأمر كذلك بالنسبة الى السلطان قلاوون الذي استعاد طرابلس من الصليبيين. عادت المياه إلى مجاريها بين السلطنة وأمراء الغرب في عهد الأشرف خليل، ابن قلاوون، الذي استعاد صور وصيدا وبيروت وجبيل، مستكملاً سيطرة المماليك على بلاد الشام. وقد استعان هذا الأخير بهم في الحملات العسكرية الثلاث التي جردها ضد أهل كسروان الشيعة. كان مأخذه على هؤلاء أنهم لم يتصدّوا للوجود الصليبي، وأنهم كانوا معادين للسلطنة التي كانت تخوض حرباً أخرى في سوريا ضد المغول. وقد أخفقت الحملة الأولى على كسروان في 1291، وكانت الثانية محدودة الأثر. لكن الثالثة التي حصلت عام 1305، بعد خروج الصليبيين نهائياً من الشرق، وكانت أهم معاركها التي حصلت في نابيه ــ المتن، قد أدت إلى تدمير الحضور الشيعي في كسروان (المصدر نفسه: 143).

They conspired with the Crusaders and later conspired with Napoleon :)
History doesn't lie :p
 

Manifesto

Legendary Member
Orange Room Supporter
you do not understand english fhemna, but you do not understand arabic either? walaw this is the language of the quran my friend, you cannot keep counting on maronites to explain it to you.

the text is simple, it tells you churches and monasteries were destroyed in kesrwan when the mamalik attacked; what can we conclude from that ya shattour? were there monestaries and churches in kesrwen when the mamalik attacked or not?

The Shiites were driven out from Keserwan by the Maronites with the help of Turkomens.

Btw, I never read the Quran.
 

Manifesto

Legendary Member
Orange Room Supporter
The first two Mamluk expeditions were defeated by the Shia in Keserwan. The third expedition, on the other hand, was overwhelmingly large and was able to defeat the Shia in Keserwan; many were brutally slaughtered, some fled through the mountains to northern Beqaa while others fled moving through the Beqaa plain, to a new safe haven in Jezzine. Keserwan began to lose its Shia character under the Assaf Sunni Turkomans whom the Mamluks appointed as overlords of the area in 1306. The process intensified around 1545 when the Maronites started migrating to Keserwan and Jbeil, encouraged by the Assafs, who sought to use them as a counterweight to the Shia Himada sheikhs who reemerged in Kesrewan. When in 1605 the Druze emir Fakhr al-Din Ma'n II took over Kesrewan, he entrusted its management to the Khazin Maronite family. The Khazins gradually colonized Kesrewan, purchasing Shia lands and founding churches and monasteries. They emerged as the predominant authority in the region at the expense of the Shia Hamedeh clan. By the end of the eighteenth century, the Khazins owned Kesrewan and only a few Shia villages survived.
 

Manifesto

Legendary Member
Orange Room Supporter
The Maronites conspired with the Turkomen to expel the Shiites from Keserwan. They were use as counterweight. Toul 3omron byet7elafo ma3 el ghareeb :/
 

Dark Angel

Legendary Member
The Shiites were driven out from Keserwan by the Maronites with the help of Turkomens.

Btw, I never read the Quran.


قدم الباحث الكندي ستيفان وينتر إضافة مهمة لفهم تاريخ لبنان من مطلع السادس عشر إلى آخر الثامن عشر، تناولت دور النخب الشيعية خلاله، وأتاحت استكمال الصورة غير المكتملة التي رسمها الدكتور الصليبي (ويتنر، 2010). توسّعت الإمارة نحو الجنوب خلال عهد الأمير ملحم الشهابي، ابن الأمير حيدر، بعد الحرب التي خاضها ضد نخب جبل عامل الشيعية من آل المنقار وعلي الصغير، للاستحواذ على «التزام الجباية» في تلك المناطق، في ما سمّي آنذاك «حرباً كبرى بين المتاولة والدروز» (المصدر نفسه: 132). وتوسّعت نحو الشمال في عهد خلفه الأمير يوسف، بعد الهزيمة الماحقة التي لحقت بآل حماده، مقاطعجية جبل لبنان الشمالي حتى ذلك التاريخ، في معركة القلمون عام 1771 (المصدر نفسه: 170). خرج آل حماده نهائياً من السفوح الغربية لجبل لبنان بعد تلك المعركة، وتقاسم آخرون بينهم آل الخازن تركتهم كمقاطعجية. جاء توسّع الإمارة نتيجة السياسة التي اعتمدتها السلطنة باستبدال ملتزمي الجباية الصغار بمن هم أكبر منهم. واستمر آل حرفوش كمقاطعجية لمنطقة البقاع، بدعم من الإمارة الشهابية.
لم تطرأ تغييرات جوهرية على خريطة لبنان المذهبية حتى آخر الثامن عشر بفعل أحداث عنيفة أو جسيمة. كان التغيير الأكبر الذي حصل هو هجرة موارنة الشمال التي بدأت أيام فخر الدين الثاني الكبير وبتشجيع منه واستمرت على مدى الإمارتين نحو الجنوب. كان للاميرين فخر الدين الثاني وأحمد الدور الأهم في استقدام الموارنة الذين تولوا تطوير قطاع الحرير. وقد استوطن هؤلاء مختلف المناطق ذات الأغلبية الدرزية، كما في الشوف والغرب، والشيعية كما في جبل عامل والبقاع، والسنية كما في أغلب المدن الساحلية وبعض الداخل. وأشار وينتر في كتابه إلى دعم آل حرفوش بناء دور عبادة مسيحية وإلى تكريم أبناء جبل عامل الشيعة قديسين نصارى كأولياء (المصدر نفسه: 44 و122)
3anze w law taret.
 

HmsBThn

Legendary Member
The first two Mamluk expeditions were defeated by the Shia in Keserwan. The third expedition, on the other hand, was overwhelmingly large and was able to defeat the Shia in Keserwan; many were brutally slaughtered, some fled through the mountains to northern Beqaa while others fled moving through the Beqaa plain, to a new safe haven in Jezzine. Keserwan began to lose its Shia character under the Assaf Sunni Turkomans whom the Mamluks appointed as overlords of the area in 1306. The process intensified around 1545 when the Maronites started migrating to Keserwan and Jbeil, encouraged by the Assafs, who sought to use them as a counterweight to the Shia Himada sheikhs who reemerged in Kesrewan. When in 1605 the Druze emir Fakhr al-Din Ma'n II took over Kesrewan, he entrusted its management to the Khazin Maronite family. The Khazins gradually colonized Kesrewan, purchasing Shia lands and founding churches and monasteries. They emerged as the predominant authority in the region at the expense of the Shia Hamedeh clan. By the end of the eighteenth century, the Khazins owned Kesrewan and only a few Shia villages survived.

You Keep jumping from a paste to another without coherence.
That's exactly what we have been telling you, the mameluk Muslims drove out the Shias. Don't worry though Nasrallah promised to get the land back.
 

Manifesto

Legendary Member
Orange Room Supporter
You Keep jumping from a paste to another without coherence.
That's exactly what we have been telling you, the mameluk Muslims drove out the Shias. Don't worry though Nasrallah promised to get the land back.

Hahaha you're silly. Just because I'm discussing historical facts doesn't mean I have an interest in reclaiming Shiite land.
I have a house there anyway.
 

Mighty Goat

Legendary Member
Orange Room Supporter
لم تطرأ تغييرات جوهرية على خريطة لبنان المذهبية حتى آخر الثامن عشر بفعل أحداث عنيفة أو جسيمة. كان التغيير الأكبر الذي حصل هو هجرة موارنة الشمال التي بدأت أيام فخر الدين الثاني الكبير وبتشجيع منه واستمرت على مدى الإمارتين نحو الجنوب. كان للاميرين فخر الدين الثاني وأحمد الدور الأهم في استقدام الموارنة الذين تولوا تطوير قطاع الحرير.

Certainly @manifesto is making reference to this part, which you did not highlight. During Fakhruddin the Catholic reform of the Maronites started to take shape, and some came from Antioch, while others were Metwali converts. Like HaShem family in Byblos and others.
 

Manifesto

Legendary Member
Orange Room Supporter
"No one should believe that they can deal with us as 'dhimmis' by attacking us and not daring to attack others,” Bassil added, referring to the criticism of his New York meeting with Muallem." Bassil

Does this idiot know that it's his Christian compatriots who are criticizing his meeting with Muallem or does he always have to play the "Christian persecution" card. L3ama shu enno majdoub.
 

HannaTheCrusader

Legendary Member
Orange Room Supporter
the shiites were eradicated from kesrwan and jbeil by the sunni mamalik and they mostly relocated to the relatively remote bikaa and hermel, then the ottomans continued the campaign against all minorities and imported sunnis from around their empire and settled them in the Lebanese cities after forcing the local population to flee towards the mountains.


my own town started around 1560 or so
we emigrated to from Keserwan and took over the land after the mamlouks killed the shia
other towns around it were christians
though
but that particular town one belonged do al hamade who were pushed back to hermel

we wee broght s farmers by the christian mashakyeh than , cause our ancestors were good in silk and wine making
 
Top