POST-Elections 2022

Who will you vote for in the upcoming general election?

  • FPM

    Votes: 30 37.0%
  • LF

    Votes: 24 29.6%
  • HA

    Votes: 1 1.2%
  • KATAEB

    Votes: 1 1.2%
  • FM/PSP/ex 14 March candidates

    Votes: 1 1.2%
  • AMAL/MARADA/SSNP/8 March candidates

    Votes: 0 0.0%
  • Other (MMFD, SABAA, independent candidates)

    Votes: 16 19.8%
  • Not voting, blank vote or undecided

    Votes: 8 9.9%

  • Total voters
    81

Notorious

First of his Name
Orange Room Supporter
We need a few of the old guard right now for one reason only: to counter Hizballah's thuggery. This is why we need Samir Geagea, George Adwan, Abou Assi, and even Zahra ("the people living in the seventies"). Its only because Hizballah exists. If not, we would have all intellectuals, academics, a few businessmen probably even secularists within the LF.
Some party needs to take the role of counter balance to HA and make it known to them that Islamization of Lebanon will not occur. Hizballah's cross regional army is the largest threat to Lebanon's existence. They are always obstructing progress and reform in the government and are partly to blame for the mess we are in. They supported all of Michel Aouns obstruction work so they are hand in hand responsible for every single crisis the country goes through.
If you only had weak Christian dhimmi leaders like Gebran Bassil who legitimatized Hezbollah's army then we would be doomed. You cannot defeat HA by giving them legitmacy. You defeat them by building a cross confessional coalition within the Parliament that votes to disarm the militia along with US and Iranian agreement (unfortunately). People like Samir Geagea will go away once Hizballah has been neutralized, remember that.

Won't even talk about Ziad Hawat. I am not aware of any shady deals that you are referring about. All I know he is a self-made business man. And the people of Amshit and Jbeil love him for the improvements he has made for his area.
I agree with almost everything in this post. Since 2008 it’s been clear to me that the biggest threat that Lebanon has faced and continues to face today is HA’s weapons.
 

Notorious

First of his Name
Orange Room Supporter
Though I watched Ghassan once and quickly to see what he was saying; of course a must watch later

However; I think his point was; if FPM electoral slogan is "Ma khallouna" w Berri is the maestro of obstruction; it sounds more convincing to electoral voters if no alliance with Amal anywhere
He got a point; but, it all depends on Bassil's calculatrice

Which route is he going to take? All in against Berri; or ejr hon w ejr hon 🤣

If all in; better with no alliance; energize FPM base and anti-Berri Lebanese to vote for FPM

If he's going to ally with Amal in couple districts; than naming Berri in person would be difficult

So, will see

Ghayeh toubarer alwasilah
FPM’s slogan IS ma khallouna. To me It’s an excuse for incompetence, or worse, complicity. Either way, they should pack their bags and…. Ray Charles said it best…. Hit the road.
 

flag-waver

Legendary Member
أكّد عضو كتلة اللقاء الديمقراطي النائب بلال عبدالله, أن "التحالف مع "القوات" انتخابياً بات محسوماً وهو ليس بجديد، بصفته مستمراً منذ عام 2005، فقد أثبتوا منذ مصالحة الجبل حرصهم على الموضوع السيادي"، لافتاً إلى أن "التحالف الانتخابي مع التيار الوطني الحر لم يكن يوماً مطروحاً بعدما حسموا خيارهم منذ زمن إلى جانب حزب الله، وكل ما نسعى إليه معهم الحفاظ على الاستقرار والسلم الأهلي، والحفاظ على اتفاق الطائف وعدم الدخول في المجهول".


وفي تصريح لـ"الشرق الأوسط" ضمن مقال للصحافية بولا أسطيح، أشار إلى أن "قانون الانتخاب الحالي هو قانون غرائزي للأسف، فهو وإن كان حسن تمثيل شريحة من اللبنانيين، فقد رفع بالمقابل منسوب الخطاب الطائفي والمذهبي»، نافياً أن يكون تصعيد جنبلاط بوجه حزب الله مؤخراً يندرج في إطار الاستعداد للانتخابات"، قائلاً: "بدل أن يلجأ الحزب للتهدئة واستيعاب التطورات الأخيرة مع الخليج، ذهب باتجاه التصعيد، لذلك كان موقف وليد جنبلاط، ليحذر من العزلة الكاملة".

 

freelebanonn

Legendary Member
Wasn't he part of takatol al ta8yir w al esla7 between 2005-2008
Yes he was . Even if i believe it was a mistake by FPM, the siege 14 of feb tried to put on aoun made him realize that they will never play the game fair and square so he needs to use any tool he can lay his hands on in order to beat them including allying with someone like michel el murr. Keep in mind also that the society way of thinking which dictates many things . People in huge numbers voted for michel el murr , ziad hawat, boutros harb, michel pharaon etc. its the people who made them a force to be reckoned with cause all they wanted is personal favors.
 

flag-waver

Legendary Member
باستثناء الإعلان الصريح الذي صدر عن النائب السابق وليد جنبلاط في شأن التحالف مع حزب «القوات» في الإنتخابات النيابية المقبلة، وما تسرّب عن إجتماع النائب تيمور جنبلاط يرافقه النائب وائل ابو فاعور مع رئيس «تيار المستقبل» سعد الحريري، والذي تناول الوضع السياسي العام والانتخابات المقبلة لكنه أحيط بالسرية المطلقة، فلا شيء جديد ومؤكد بعد حول كيفية تعاطي الأطراف الثلاثة في معراب والمختارة وبيت الوسط مع بعض في الأيام المقبلة، حيث ان كل طرف على نقيض مع الثاني، كما ان الأمور غير منتظمة بشكل واضح بين الحريري ورئيس حزب «القوات» سمير جعجع، وان كانت القواعد الشعبية في هذه المرحلة تتلاقى مع بعضها في مقاربة الواقع السياسي والملفات، حيث تظهر التباينات في التعاطي مع الأزمات وفي العلاقة مع حزب الله، فالنائب السابق وليد جنبلاط ينتقد الحزب لكنه يحافظ على ربط النزاع معه، فيما اختار الحريري ان يبتعد عن التسخين مع الضاحية مكتفيا بالتصعيد ضد العهد ، في حين ذهب جعجع الى المواجهة، ويجتمع الثلاثة على مبدأ الاستقالة من المجلس النيابي في حال تعذر اجراء الإنتخابات، كما بدأ يتسرب من الأجواء المحيطة بمعراب والمستقبل.

https://addiyar.com/article/1956373-تقارب-انتخابي-بين-الاشتراكي-و-المستقبل-ولمستقبل-و-القوات-وبقاء-الحساسية-بين-جعجع
 

flag-waver

Legendary Member
من المبكر الكلام عن نتائج الانتخابات النيابيّة المقبلة، ولو أنّ هويّة الكثير من الفائزين محسومة منذ الآن. إلا أنّ قراءة الواقع الانتخابي تؤشّر الى ما سيكون عليه توزّع النوّاب المسيحيّين الـ ٦٤ بعد الانتخابات.

سيتوزّع غالبيّة النوّاب المسيحيّين، بعد الاستحقاق الانتخابي، على أربع كتل كبيرة:
الأولى، تكتل "لبنان القوي" الذي من المبكر الحسم إذا كان سيبقى الكتلة المسيحيّة الأكبر. يمكن القول إنّ لدى التيّار الوطني الحر ١١ نائباً، على الأقل، مضمونين. يمكن لـ "التيّار" أن يرفع حصّته الى ١٧ نائباً كحدٍّ أقصى.
الثانية، تكتل "الجمهوريّة القويّة" المنبثق عن القوات اللبنانيّة. تهدف معراب الى أن تكون كتلتها هي الأكبر مسيحيّاً، علماً أنّ لديها ١٣ نائباً محسوماً منذ الآن، وباستطاعتها أن ترفعهم الى ١٧ أيضاً بفضل التحالفات وحسن اختيار المرشحين. التنافس مع "التيّار" سيكون إذاً "على المنخار"، والتعادل وارد.
الثالثة، كتلة الفريق المعارض وهي مجموعة يرجّح ألا تنضوي في تكتل رسمي. يبلغ عدد النواب الذي سيفوزون حتماً ضمن هذا الفريق، ومن بينهم النواب الذين استقالوا، مثل سامي الجميّل، نعمة افرام، ميشال معوض، نديم الجميّل، بولا يعقوبيان والياس حنكش، ١٣ نائباً، ومن الممكن أن يُرفع العدد ليلامس الـ ٢٠، إن توحّد هذا الفريق وأحسن إدارة معركته. أما إذا تجمّع في تكتل واحد فقد يكون الأكبر مسيحيّاً في المجلس.
الرابعة، تضمّ النوّاب المسيحيّين المنضوين في تحالفات سياسيّة مع الثنائي الشيعي. ينطلق هذا الفريق من ثمانية نوّاب مؤكدين، بمن فيهم نواب "المردة" و"القومي"، ومن المستحيل أن يرتفع العدد الى أكثر من عشرة.
تبقى، خارج هذه الكتل أو المجموعات، قلّة من النواب المستقلّين، بالإضافة الى المنضوين ضمن كتلتي "المستقبل" و"العزم". العدد الأقصى لهؤلاء هو ٨ نوّاب لن يلتقوا معاً، بالتأكيد، ضمن أيّ إطارٍ رسميّ.

نستنتج من ذلك كلّه أنّ الغالبيّة المسيحيّة ليست ضمن فريقٍ واحد، ولا يمكن لأيّ فريقٍ أن يدّعي لاحقاً تمثيله الغالبيّة، وهذا ما سينعكس حتماً على الانتخابات الرئاسيّة.
كما نستنتج أنّ الطائفة المسيحية هي الأكثر تفاعلاً، وهي الوحيدة، بين سائر الطوائف، التي تعيش تغييراً واضحاً في مزاج جمهورها.

https://www.mtv.com.lb/News/إنتخابات_لبنان_2022/1235800/هكذا-سيتوز-ع-النواب-المسيحي-ون-بعد-الانتخابات

Maba3ref kif jebo hal numbers bas ok!
 

JustLeb

Legendary Member
Orange Room Supporter
FPM’s slogan IS ma khallouna. To me It’s an excuse for incompetence, or worse, complicity. Either way, they should pack their bags and…. Ray Charles said it best…. Hit the road.
exactly
The funny thing though, is that they ally with Berri then attack him, and accuse him of "ma khallehon"
The best excuse in Lebanon that politicians come up to their sheep is "ma khallouna"
It works for every herd of sheep.

So the Lebanese people is in front of a decisive opportunity, in the upcoming elections, either they seize the moment and prove that they are a people worth having a country, or the hell with them they will have to shut up whatever the corrupt politician have done or will do to them in the future.
A people electing the same corrupt class over and over again does not deserve to live, they should Shut the F*kK UP and endure all the hardship without saying a word because it is of their own making.
 

JB81

Legendary Member
Funny thing that justignorant agrees with a reply to a geageai in a post; as if the post doesn't include geagea as corrupt and his partisans as sheep

Alliance of low IQ beoble
 
Last edited:

JustLeb

Legendary Member
Orange Room Supporter
the mamsa7a hits again :lol: :lol: :lol: :lol:
Does not know how to read and if it happens to do it, does not understand....
7ada b2ellak mamsa7a
"every herd of sheep" includes everyone, geageaists and bassilis, and harirists, berrists, .....

bass sob7an allah, it is not given to everyone to be a mamsa7a
😁😁😁😁😁😁
 

JB81

Legendary Member
للهبل لي عمبيقولو انو كيف التيار بيتحالف مع بري ببعض الدوائر وبيرجعو بهاجمو

الجواب، لولا الحزب، ما في شي بنزل الإثنين عذات الليستة، لأن مدرسة الوطنيية المتمثلة بالتيار ما بيجمعا شي مع بيّ الحرامية
بالنسبة للتيار؛ التحالف مع الحزب وبيئته، لا تقييد بأمل ورئيسها.

لذا لدى التيّار خيارين انتخابياً حسب غسان سعود يلي "فقط اهبل" ما فهمو، لان اهبل

اول خيار، التحالف مع الحزب وما يليه ببعض الدوائر مع امل، وكسب اصوات الشيعة وبيئة الحزب من اقصى الشمال الى الجنوب؛ ولكن هذا التحالف
ممكن ان يأتي على حساب اصوات المنتخب المستقل؛ اذ شعار التيار بيضعف تجاه حركة امل، العدو للتيار والدولة

الخيار التاني، وحسيت سعود الاقرب اليه، هو عدم التحالف مع الحزب والشيعة وما يليه من عبق امل، وان يتجه التيار لشعار مواجهة بري بيّ المنظومة والاكثرية الفعلية بوجه الاصلاحيين، ومن خلالها يعوّض الناخب الشيعي بالمستقلين؛ وبكون التيار اقرب الى مقتنعاته

بس بدك عالم تفهم

مثل ما جبلي مقابلة مع الملك باسيل عن تدخل الامركان بتعيين سلامة وكأن بيتناقض عن ما قالو الوزير غسان عطالله

بيسمع بس ما بيفهم
الحقد ضرّ ما نفع
 
Last edited:

JustLeb

Legendary Member
Orange Room Supporter
This is my last comment to the mamsa7a, because it got more attention than it deserves.
The mamsa7a took more than 24hours of rehashing the video to come up with what everyone had already understood.

In short Ghassan Saoud said to Bassil:
Put your actions where your words are!
and he alluded and gave an example that Bassil didn't do this till now.
which is a trait in Bassil political career, who sells his sheep BS and then goes do deals that benefit him.

This is a little bit strange to hear Saoud be outspoken towards Bassil this way, he who has been la77is.

One last thing about Ghassan Atallah, the guy said that Salameh was extended to because Shea asked/pressured Aoun to do it.
Bassil denied that Aoun complied to Shea!
Who should we believe ??

To add insult to injuries, Bassil said they didn't have a choice! As if he has to vote for it because he has no choice.
he didn't even oppose it for the record...
but he can tweet against Salameh :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Bass baddak el mamsa7a tefham.

Now I rest my case, and let the sheep join the herd
1637849421244.png
 
Last edited:

JB81

Legendary Member
This is from my post justignorant: read

L3ama shou 7a2oud

الخيار التاني، وحسيت سعود الاقرب اليه، هو عدم التحالف مع الحزب والشيعة وما يليه من عبق امل، وان يتجه التيار لشعار مواجهة بري بيّ المنظومة والاكثرية الفعلية بوجه الاصلاحيين، ومن خلالها يعوّض الناخب الشيعي بالمستقلين؛ وبكون التيار اقرب الى مقتنعاته

No, Saoud is not anti-Bassil nor pro raye7lak fekrak

Saoud is was ex FPM, not sure where he belongs, he was just giving his opinion as ghayyour of FPM; and his opinion is to go all in against Berri in elections, as he sees it the best for FPM

That's it

Jeyyeh ta3meleh yeh sar anti-Bassil

Ma hou ge understands FPM Shiites benefits as well in such electoral alliance

But he prefers the second

His opinion jeyeh ta3melleh yeh sar against Bassil 🤣
 
Last edited:
Top